Renault Laguna 1,9 dCi Privilege test
test Renault Laguna 1,9 dCi Privilege
Komfortný, úsporný a dobre vybavený automobil komunikujúci ako bankomat.
Renault Laguna predstavili jeho výrobcovia vlani na parížskom autosalóne, teda na domácej pôde. Vo výrobnom programe francúzskej automobilky zaujíma uvoľnené miesto po svojom rovnomennom predchodcovi. Svojimi rozmermi sa novinka posúva zo strednej smerom k vyššej strednej triede. Lagunu prvej generácie prekonáva najmä o 73 mm väčším rázvorom (1 743 mm).
Od spustenia produkcie sú k dispozícii obe karosárske verzie - päťdverová limuzína i kombi, ktorej typové označenie obsahuje prívlastok Grandtour. Paletu pohonných jednotiek novej Laguny tvoria v súčasnosti štyri zážihové (benzínové) agregáty a dva vznetové (naftové). Základ benzínových predstavuje šestnásťventilová štvorvalcová tisícšesťstovka (79 kW/107 k), ktorú nasleduje jednaosmička (89 kW/123 k) podobnej koncepcie. Pozornosť si zasluhuje štvorvalcový dvojliter (103 kW/140 k) vybavený stále vzácne sa vyskytujúcim priamym vstrekovaním benzínu. Výkonová špička patrí trojlitrovému vidlicovému šesťvalcu. Oba naftové motory s priamym vstrekovaním Common rail majú zhodný zdvihový objem 1,9 l, ale rozdielne výkonové hladiny (77 kW/105 k, resp. 88 kW/120 k). Zákazník si môže zvoliť päťstupňovú alebo šesťstupňovú manuálnu (1,9 dCi) prevodovku alebo štvorstupňovú, resp. päťstupňovú automatickú proaktívnu prevodovku v závislosti od typu motora.
SÚVISIACE ČLÁNKY
Autorizovaný importér Renault Slovensko, s.r.o., Bratislava zapožičal TRENDU na krátkodobý užívateľský test automobil Renault Laguna 1,9 dCi vo výbave Privilege. Už v základnom prevedení tento stupeň výbavy obsahuje okrem prvkov uvedených v porovnávacej tabuľke napríklad aj inteligentnú elektronickú kartu Renault, predné hmlovky, posilňovač riadenia, palubný počítač, tempomat, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkej zliatiny, autorádio s CD prehrávačom, atermické čelné sklo, systém stálej kontroly tlaku v pneumatikách, elektrické ovládanie predných a zadných okien, BAS podporu brzdenia v núdzovej situácii, šesťstupňovú mechanickú prevodovku, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá a poťahy v kombinácii velúr/koža. Testovaná verzia bola navyše lakovaná metalízou a vybavená xenónovými svetlometmi s ostrekovačmi, elektronickým stabilizačným systémom a parkovacím asistentom.
Neprehliadnuteľné vozidlo
Profilu Laguny výraznú charakteristiku vtláča veľký rázvor ohraničený mohutnými šestnásťpalcovými liatymi diskmi. Nevysoký, no dlhý pontón vozidla vzadu nadväzuje na masívny stĺpik karosérie, aby na konci vyústil do akčne vyformovanej odtrhovej hrany a krátkeho previsu. Pri pohľade na zadnú partiu zaujmú horizontálne orientované veľké telesá spätného osvetlenia, zasahujúce hlboko za rohy karosérie. Tie v kombinácii s panoramatickým zadným oknom opticky znižujú siluetu vozidla. Len náznak previsu čelnej kapoty manifestuje kontinuitu s Lagunou prvej generácie. Pod ním sekundujú nízkej lamelovej maske chladiča po stranách rozmermi a štylistikou impozantné telesá svetlometov. Skladajú sa z troch optických systémov pod priehľadnými krytmi z polykarbonátu. Celkový dizajnérsky dojem z tohto auta sála vo vyšších triedach málo vídanou modernou. Už na prvý pohľad uchváti, ale či aj rýchlo nezovšednie, ukáže až čas.
Veľkoryso vybavený interiér
Inteligentnú elektronickú kartu v šoférovom vrecku spoznajú senzory Laguny na dobrých desať metrov. Potom sa stačí už len dotknúť kľučky dverí a tie sa ihneď samočinne odomknú. Masívne výškovo nastaviteľné sedadlá vpredu s dlhými sedákmi a vysokými operadlami aj vďaka solídnemu tvarovaniu dobre vedú telo. Ich poťah svetlosivej farby z velúru na exponovaných miestach kombinovaný s kožou je však náročnejší na údržbu. Pohoda vládne aj na zadnej lavici. Cestujúci si určite budú pochvaľovať najmä mimoriadne veľký priestor na nohy a k driemaniu lákajúci sklon operadla. S tretím cestujúcim v strede sa už v tejto kategórii vozidiel ráta len ako s núdzovým riešením. Aj keď má k dispozícii trojbodový bezpečnostný pás a opierku hlavy, na vyvýšenom strede takpovediac pod strechou to už nie je ono.
Volant sa dá nastavovať vo dvoch rovinách. Prehľadný prístrojový panel obsahuje okrem bežných "budíkov" (výstup palubného počítača nevynímajúc) aj displej kontroly tlaku v pneumatikách. Spínačmi vľavo možno vypnúť obmedzovač maximálnej rýchlosti, ako aj v tejto verzii príplatkový elektronický stabilizačný systém. Autorádio s CD prehrávačom zabudované v stredovom paneli ukrýva pred zvedavými zrakmi "nenechavcov" praktický výklopný kryt. Nepríjemné slnečné lúče zasa eliminuje elektronická klimatizácia a atermické čelné sklo, ako aj okenné rolety zabudované v trojici zadných dverí.
Batožinový priestor svojou kapacitou 430 litrov zodpovedá štandardu triedy. Piate dvere umožňujú bezproblémový prístup do jeho útrob a aj profil úložnej plochy uľahčuje jej optimálne vyťaženie.
Úsporný motor kombinovaný s komfortným podvozkom
Pred štartom príde k slovu znovu elektronická karta. Už nestačí držať ju vo vrecku, ale ju treba zasunúť do zásuvky so snímačom kódu. Po zatlačení spínača s označením START sa ozve dobre utlmený chod diesela. Ten ponúka všetky prednosti agregátov najnovšej generácie tohto druhu - rýchle a bezproblémové štartovanie, vynikajúce vlastnosti v nižších a stredných otáčkach a nízku spotrebu. Pri prevahe jázd v meste s častým využívaním rezkých štartov na križovatkách priemerná spotreba sotva prekročí v priemere 6 l/100 km. Na cestách mimo mesta v rámci rýchlostných limitov sa už "zmestí" do piatich litrov aj zásluhou šesťrýchlostnej prevodovky. A že testovaná Laguna sa vie rozhýbať, to potvrdzujú namerané hodnoty (akcelerácia z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd a maximálna rýchlosť 205 km/h podľa rýchlomera).
Pri jazde cítiť zvýšený prenos nárazov od kolies do volantu, ktorý však bol oveľa výraznejší na predchádzajúcom modeli. Inak tento automobil francúzskej proveniencie vyniká podľa očakávania komfortom pruženia, čo sa prejaví najmä na nekvalitných mestských vozovkách. Podvozok úspešne pohlcuje nerovnosti vrátane roliet pred križovatkami a aj mäkké uloženie podvozkových skupín spoľahlivo tlmí prenos hluku od kolies. Brzdy (vpredu aj vzadu kotúčové) sú správne citlivé a odolné voči slabnutiu. Vcelku vozidlu vyhovuje skôr vláčne zaobchádzanie, pričom uplatní príkladnú smerovú stabilitu ako športový štýl jazdy.
Záverečné hodnotenie
+ úsporný motor s výbornými vlastnosťami v nižších a stredných otáčkach
+ optimálna voľba prevodových pomerov
+ komfortné pruženie
+ vysoká úroveň výbavy
+ dobrá priestorová ponuka
- zvýšený prenos rázov od kolies na volant
FOTO - RENAULT
Renault Laguna 1,9 dCI Privilege a porovnateľné automobily na slovenskom trhu
Renault Laguna 1,9 dCi Privilege |
Citroen C5 2,2 HDi Pack |
Opel Vectra 2,2 Dti 16V CDX |
VW Passat 1,9 TDI Comfortline |
1 870 |
2 179 |
2 171 |
1 896 |
88 (120)/4 000 |
98 (133)/4 000 |
92 (125)/4 000 |
96 (130)/4 000 |
270/2 000 |
317/2 000 |
270/1 500 |
285/1 750 |
10,7 |
10,9 |
10,5 |
9,9 |
200 |
205 |
207 |
208 |
5,5 |
6,7 |
6,5 |
5,6 |
430 |
456 |
500 |
475 |
štandarne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
10 300 |
štandardne |
štandardne |
nemontujú sa |
19 700 |
nemontuje sa |
nemontuje sa |
nemontuje sa |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
štandardne |
15 500 |
994 900 |
1 029 900 |
997 900 |
924 100 |
Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v celkovej cene vozidla